Podczas wchodzenia na jakąkolwiek stronę internetową, nawiązuje się połączenie między przeglądarką a serwerem strony. Dane, które przesyłamy podczas np. płatności internetowych czy robienia zakupów online są zabezpieczone właśnie dzięki certyfikatowi SSL co zmniejsza prawdopodobieństwo przejęcia ich przez osoby do tego niepowołane.
SSL szyfruje całe połączenie między osobą odwiedzającą a serwerem, dzięki czemu wszystkie informacje stają się poufne i trafiają w odpowiednie miejsce. Poziom szyfrowania zapewniony przez SSL nie został jeszcze w żaden sposób złamany.
Certyfikat SSL jest wręcz wymagany na stronach, przez które są przekazywane jakiekolwiek dane odwiedzających.
Poza główną funkcją jaką jest bezpieczeństwo, zintegrowanie certyfikatu SSL ze swoją stroną pozwala zwiększyć pozycje w wynikach wyszukiwania Google (SEO), podnosi także wiarygodność w oczach klientów i odwiedzających, wpływa na zwiększenie
konwersji w sklepach internetowych oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń na stronie.
SSL zabezpiecza przed tzw. phishingiem, czyli wykradaniem danych, zwłaszcza dostępu do kont internetowych i bankowych (podłożenie fałszywej strony internetowej, która do złudzenia przypomina jej oryginalny odpowiednik), gdzie po wprowadzeniu swoich danych nie wchodzimy na swoje konto a jedynie przesyłamy swój login i hasło atakującemu.
Wszystkie wprowadzone zmiany spotkały się, jak można było to przewidzieć, z dość negatywnym odbiorem użytkowników Internetu i firm wykorzystujących Mapy w biznesie. Cała zmiana regulaminu Google tyczy się wszystkich użytkowników korzystających z tego narzędzia.
Warto jednak zwrócić uwagę na wiele innowacji wprowadzonych do Map przez firmę, która zapewnia: aktualizację miejsc, możliwość widoku street-view, widoczność miast w bryłach 3D, pozostawiając jednocześnie konkurencję w tyle. Z pewnością można dopatrzeć się w tym praktyk monopolistycznych, ale do tego typu działań w obecnych czasach przywykli już chyba wszyscy.
Oczywiście dla osób, które poszukują innego rozwiązania pozostają źródła na platformie OpenStreetMap. Alternatywą mogą być tutaj wykorzystywane Mapy oferowane przez Bing.
RODZAJE CERTYFIKATÓW SSL:
DV (Domain Validation) – jest to podstawowa wersja certyfikatu, w którym szyfrowane są dane przesyłane w ramach zabezpieczonej domeny. Wiarygodność osoby lub firmy zamawiającej certyfikat nie jest jednak sprawdzona. Zweryfikować można tylko to, czy firma lub osoba zamawiająca ma prawa do domeny dla której chce wygenerować certyfikat SSL.
OV (Organization Validation) – nieco bardziej zaawansowany certyfikat, w którym oprócz zabezpieczenia technicznego strony dokładniej weryfikuje się firmę zamawiającą. W celu założenia takiego certyfikatu udostępnia się np. wyciągi z KRS lub umowy spółki. Odwiedzający stronę posiadającą taki certyfikat może kliknąć w ikonę kłódki na pasku adresu przeglądarki, aby sprawdzić nazwę organizacji, dla której został on wystawiony.
EV (Extended Validation) – jest to najbardziej rozbudowany certyfikat SSL. Wymaga on pełnego sprawdzenia firmy wnioskującej – statusu prawnego, zgodności danych, praw do domeny itp. Taki certyfikat podnosi prestiż, gdyż obok adresu internetowego w przeglądarce wyświetla się również nazwa firmy, dla której certyfikat został wystawiony (wyświetla się ona od razu na zielonym tle z ikoną kłódki).